Logowanie

Gościmy

Odwiedza nas 173 gości oraz 4 użytkowników.

  • Sainti
  • g_kamyk
  • Kamorkaskr
  • ramanay

Patrząc, po pewnym okresie jazdy, na swoje kółka nie trudno się zorientować, iż nie wyglądają one na tak idealne, jak na początku. Zazwyczaj starte bardziej na Twojej mocniejszej nodze oraz wewnątrz niż na zewnątrz. Rotacja kółek pomiędzy poszczególnymi miejscami, a nawet rolkami pozwoli Ci zaoszczedzic trochę pieniędzy i znaczne przedluży ich żywotność.

Ma to także znaczenie w przypadku chęci zmiany zachowania naszych rolek w zależności od tego, czym się zajmujemy jeżdżąc (jazda szybka/slalom).

Krok pierwszy
Wszystko co musisz zrobić to popatrzeć na swoje kółka i określić ich stopien zużycia, co przyda się w dalszej części artykułu.
Oto schemat, wg którego będziemy pracować nad naszą konfiguracją ostateczną.



A- kółka nowe, nie używane posiadające idealny profil
B-C kółka używane o różnym stopniu starcia, ale nadające się wciąż do użycia
D- ...spokojnie możemy je wywalić... na takich klocach to juz dużo nie powojujemy :)

Pozostaje pytanie: jak często muszę zmieniać kółka tudzież je obracać?
Wszystko to ma znaczenie indywidualne, zależne od tego ile jeżdzimy, ile ważymy, jaki charakter jazdy preferujemy (ostre hamowania czy miękka jazde itd.), twardość kółek.

Sprowadzając to do totalnego minimum zachęcam do sprawdzania naszych kółek co parę dni i określenie ich stopnia zużycia (to, czy będziecie zmieniali wasze kółka czy nie jest sprawą indywidualną, lecz nie warto odkładać rotacji w dłuższym czasie, gdyż później może wystąpić problem z jazdą po naszej ingerencji)

Krok drugi

Dla początkujących

Podstawowa rotacja dla ustawienia "płaskiego" - Flat setup

  • [1-3 / 2-4] Standardowy schemat wymiany kółek pomiędzy rolkami wraz z ich przemieszczeniem z miejsc najbardziej podatnych na zużycie na te najmniej narażone. Sposób najprostszy polecany przez producentów.




  • + Równomierne zużywanie się kółek
    - Po przełożeniu powstaje efekt "kołyski" czyli braku przyczepności wewnętrznych kółek do podloża
    - praktyczny brak manewrowości

    Rada:
    Regularne, częste wymiany nie powodują w/w efektu kołyski
    Pamiętajmy o ustawianiu startej strony kółek na ZEWNĄTRZ rolek

  • [4-1-2-3] Alternatywna rotacja




  • Dla użytkowników średnio zaawansowanych (wszyscy powyżej już zazwyczaj wiedzą jak ujarzmić swoje rolki :) )

    Możesz uzyskać znacznie lepszą wydajność rolek do swoich potrzeb używając systemu rotacji HiLo oraz HiLo Rocker. Brzmi kosmicznie ale zaraz wszystko wytlumaczę.
    Wykręcamy wszystkie kółka i ustawiamy je wg wielkości



    Oczywiście bierzemy pod uwagę ich ogólną zdatność do dalszej jazdy - kółka, w których pozostał sam plastik nadają sie do wyrzucenia i zastepujemy je nowymi kółkami dodając je wg schematu od największego do najmniejszego




  • HiLo

    Jest to standardowe ustawienie tego typu, polegajace na ułożeniu kółek w rolkach od najmniejszego na przedzie do największego na pięcie. Ustawienie pokazane na ilustracji odpowiada użytkownikom prawonożnym (czyli prawa noga jako wiodąca/mocniejsza), natomiast w przypadku osób lewonożnych należy odwrocić ten schemat horyzontalnie (chyba oczywiste)



  • + brak efektu kołyski
    + maxymalne wykorzystanie kółek
    + poprawienie manewrowości
    + poprawienie postawy poprzez pochylenie rolki ku przodowi
    - przy rolkach z butem konstrukcyjnie pochylonym może to powodować nadmierny skos względem podłoża
    - niektórzy twierdzą, że gorzej jeździ się tyłem ...

  • HiLo Rocker

    System ukladania kółek w podobny sposób jak w przypadku HiLo, tyle że bierzemy poprawkę na ostatnie kółko, które nie będzie największym. Ma to duże znaczenie przy zwrotności naszych "podopiecznych"



  • + Jak w HiLo
    + maxymalna manewrowość naszych rolek przez ustawienie przedniego i tylniego kółka jako najmniejszych
    - do jazdy z mniejszymi prędkościami
    - początkujący może mieć problemy z opanowaniem równowagi

    (na podstawie artykułu w języku angielskim, autor Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)
    For learning purpose only. Article oryginally written by Markus http://skating.thierstein.net/

    Bartek Wysocki

    Share

    Komentarze   

     
    #43 Paul 2017-08-16 21:23
    I'm impressed, I muѕt say. Seldom do I encounter a
    blog that'ѕ botһ equally educative ɑnd amusing, and without а doubt, yߋu've hit tһe nail
    ⲟn the head. The issue is ѕomething ԝhich not enougһ folks arе speaking intelligently ɑbout.
    Now i'm veгy happy I fоᥙnd this dᥙring my search for ѕomething ⅽoncerning tһis.


    Check out mү webpage: skin care (http://www.sgcognac.com/memberlist.php?mode=viewprofile&u=542819: http://www.sgcognac.com/memberlist.php?mode=viewprofile&u=542819)
     
     
    #42 Cody 2017-08-16 16:48
    I'm impressed, I һave to admit. Ꭱarely ⅾo
    Ι cоme aсross ɑ blog tһat's botһ educative and amusing, ɑnd let me tell you,
    ʏou've hit tһe nail on tһe head. Ꭲhe problem is
    something not enoᥙgh men and women аre speaking intelligently
    aЬout. I'm ᴠery haρpy I came acrοss this
    in my hunt for something concеrning tһis.

    Here is my site ... skin staying firm (arteralia.еs: http://arteralia.es/author/vickeyblake/)
     
     
    #41 Edgardo 2017-08-09 19:36
    Hello! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?

    I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good results.
    If you know of any please share. Cheers!

    Feel free to visit my blog post: web page: http://ow.ly/Ww4e30dPzXt
     
     
    #40 Marti 2013-08-01 00:30
    Najlepszy sposób na ścieranie kółek "pod jakimś kątem" jest po prostu jeździć prosto! Prawidłowa pozycja na rolkach idealnie przeciwdziała "ścięciu" kółek. Chyba, że hamujecie metodą T. Ja dojeżdżam kółka niemalże do plastiku i są raczej kwadratowe, niż starte z którejś strony ;)
     
     
    #39 Guest 2013-04-15 20:10
    Hej ! ;-) chciałam się zapytać czy do nowych kółek od rolek można użyć starych łożysk czy trzeba kupić nowe ?? :lol:
     
     
    #38 penelopa 2012-08-11 23:28
    kupiłam sobie rolki, które mają plastikowe kółka a nie żelowe i jestem strasznie zła mam nadzieje że je można je wymienić bo za tydzień idę je wymienić :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :sad: :sad: :sad: ;-) :-|
     
     
    #37 Nuinnia 2012-07-03 16:07
    Bardzo fajny poradnik ;)
     
     
    -5 #36 donPedro 2010-09-26 22:19
    :eek: Nie polecam przekładania startą częscią na zewnątrz. Zupełnie inna jazda. Trzeba bardzo uważać! Zaraz po zamianie startą częścią na zewnątrz miałem wywrotkę. Może zaawansowani powiedzą co innego, ale ja jako początkujący nie polecam przynajmniej nie dla początkujących.
     
     
    #35 Konio87 2010-03-29 00:55
    może tulejka nie ulokowała się dobrze między łożyskami albo same łożyska nie są wepchnięte w kółko maxymalnie. Spróbuj jeszcze poluzować śruby w dwóch pozostałych kółkach bo być może przez zbyt silne dokręcenie płoza się odkształciła.
     
     
    #34 OLA 2010-03-27 20:11
    ludzie, bardzo prosze o wasz porade, jak moge wepchac kolko w szyny? po zamianie kolek dwa pierwsze kolka z kazdej rolki nie che mi wejsc!
     

    Dodaj komentarz


    Kod antyspamowy
    Odśwież