ABEC 11 - co to jest?
Mam pytanie. Ostatnio, po raz pierwszy w ciągu swojej paroletniej styczności z tematem rolek, spotkałem się z oznaczeniem ABEC-11. I tutaj pytanie - czy to jest faktyczna technologia łożysk ABEC 11 (tak jak ABEC 5,7,9) czy też po prostu jakaś marka lub nazwa bez pokrycia technologicznego? Google sugeruje mi tą drugą opcję, ale może ktoś z Was wie o co dokładnie chodzi?
chłyt mankentingowy
Mówiąc brzydko: taka sama bzdura jak opaski power balance na rękę.
aleee nie tak do końca! są łożyska o nazwie i numerku ABEC 11 i może jakością i precyzją wykonania nie przewyższają 7 czy 9 ale są zintegrowane z tuleją.Takie łożyska znajdują zastosowanie w deskorolkach.Na ebayou natknąłem się na 11 bez tulej ale co to za "design " nie wiem,kosztują coprawda jak na najwyższy numer -najwięcej ale czy jakościowo są lepsze ?
http://en.wikipedia.org/wiki/ABEC_scale
Abec zaczyna się od 1 i po nieprarzystych liczbach dochodzi do 9 i na tym koniec.
Dzięki, tak podejrzewałem. Eh, "uwielbiam" takich, którzy tak cwaniakują :[. A potem nie obeznani w temacie rodzice dają się wkręcić i są zadowoleni, że kupili dziecku najszybsze łożyska, nieświadomi, że ich wyrolowano i że niczym się one nie różnią technologicznie od ABEC-9 i w dodatku są prawdopodobnie słabsze niż odpowiedniki ABEC-9 lepszych marek. Smutne.
Nie wiem o dziecku w jakim wieku mówimy ale generalnie to nie ma co się przejmować łożyskami, a tym bardziej skalą abec. Dzieci chętnie jeżdżą po kałużach co b. niszczy łożyska, a i tak nie będą w żaden sposób ograniczane nawet przez najtańsze kupowane po złotówce za sztukę. Szkoda pieniędzy, lepiej zostawić na dobre ochraniacze i kask, nowe koła jeśli już stare kończą swój żywot (bo to ważne żeby dziecko nie jeździło na "ogryzkach" itp. Łożyska tylko jak już koła stawiają opór i po upewnieniu się, że to na pewno wina łożysk, a jakość nie ma większego znaczenia.
Dałem tylko przykład. Ten sam problem może dotyczyć początkujących rolkarzy, którzy nie mają do czynienia z tematem.
Taki towar pewnie będzie szedł przez duże sieciówki, w których obsługa nie ma pojęci o czym mówi i gdzie najpierw często trafiają osoby nie rozeznane w temacie.
kilka danych o oznaczeniach łożysk firmy NTN:
Opis produktu Oznaczenia łożysk miniaturowych firmy NTN Nr. identyfikacyjny produktu: 553146 Oznaczenie dotyczące materiału:
* brak oznaczenia symboli: wysokowęglowa stal chromowa (odpowiednik AISI E 52100)
* F: martenzytyczna stal nierdzewna (odpowiednik AISI 440c)
* N: brąz berylowy
Oznaczenie dotyczące szczególnych cech łożyska:
* R - łożyska w wymiarach calowych
* W WA - łożysko w wersji uszczelnionej, szersze niż w wykonaniu standardowym
* RA - łożysko w wymiarach calowych uszczelnione, szersze niż w wykonaniu standardowym
* FL - łożysko z kołnierzem (flanszą) na pierścieniu zewnętrznym
* FLA - łożysko z kołnierzem (flanszą) na pierścieniu zewnętrznym z niestandardowym wymiarem kołnierza
* BT - łożysko kulkowe oporowe
* BCP - łożysko kulkowe na czopie
Oznaczenie numeru łożyska:
* 67. - 68.
* 69. - 60.
* 62. - 63.
* (BC). - .. np. BC7-13
* (R) ... - np. R 188
Oznaczenie typu koszyka łożyskowego:
* V - bez koszyka
* J1 - koszyk łożyskowy ze stali nierdzewnej
* T1 - koszyk poliamidowy (żywica fenolowa)
* T2 - koszyk poliamidowy (polimer, nylon, teflon)
* T3 - koszyk specjalny (tekstolitowy)
Symbol typu uszczelnienia:
* ZA; ZZA - uszczelnienie blaszką stalową (z pierścieniem zatrzaskowym)
* Z; ZZ - uszczelnienie blaszką stalową (standardową)
* Z1; ZZ1 - uszczelnienie blaszką stalową ze stali nierdzewnej (wykonanie standardowe)
* ZA1; ZZA1 - uszczelnienie blaszką stalową ze stali nierdzewnej (z pierścieniem zatrzaskowym)
* LF; LLF - uszczelnienie gumowe bez stykowe (dla łożysk kulkowych miniaturowych)
* SA.; SSA - uszczelnienie z tworzywa sztucznego (nylon) bezstykowe
* LU; LLU - uszczelnienie gumowe stykowe
* LB; LLB - uszczelnienie gumowe bezstykowe
Symbol luzu łożyska:
* brak oznaczenia luzu - luz normalny
* C2 - luz mniejszym niż normalny
* C3 - luz większy niż normalny
* C4 - luz większy niż C3
* C2S - dolny zakres luzu C2 (MiL - luz zawężony)
* CNS - dolny zakres luzu normalnego
* CNM - środkowy zakres luzu normalnego
* CNL - górny zakres luzu normalnego
* C3S - dolny zakres luzu C3
* C3M - środkowy zakres luzu C3
* C3L - górny zakres luzu C3
Dokładność:
* Brak symbolu: wg ISO Klasa O, ABEC 1
* P6 wg ISO Klasa 6
* P5 wg ISO Klasa 5
* P4 wg ISO Klasa 4
* P5A wg ISO Klasa 5A
* P4A wg ISO Klasa 4A
* PS5 wg NTN Klasa PS Klasa 5
* PS4 wg NTN Klasa PS Klasa 4
* B3 wg AFBMA ABEC 3P
* P5P wg AFBMA ABEC 5P
* B7P wg AFBMA ABEC 7P
* B9P wg AFBMA ABEC 9P
* PX1 dokładność specjalna
Smar:
Symbole smarów stosowanych w wersjach uszczelnionych (nazwy producentów)
* 1K - Multemp PS No.2 (Kyodo Yashi Co.,Ltd.)
* 2A - Alvania 2 (Shell Petrol Co.,Ltd.) MIL-G-18709A
* 1E - Andok C (Exxon)
* 3E - Beacon 325 (Exxon) MIL-G-3278A
* 6K - Isoflex Super LDS 18 (KLÜBER)
* 5C - RPM SRI2 (CALTEX)
* 5K - Multemp SRL (Kyodo Yushi Co.,Ltd.)
* 1w - Windsor Lube L245W (oil) (Anderson Oil) MIL-L-6085A
Oznaczenie specjalnego wykonania
- V1 ... Vn
ja między innymi jeżdze na łożyskach japoskiej firmy NTN o symbolu : TS3-608zc4 bardzo szybkie łożyska o temp pracy do +200st C krytych blaszką o większym luzie -cena kpl ok 250zł -polecam
Podejrzewam że większość amatorów rolek nie byłaby w stanie odczuć w jeździe ewidentnych pomiarowo różnic w jakości łożysk. Osobiście też jestem za używaniem tanich łożysk, tym bardziej że często jeżdżę w deszczu, a 250 pln dużo bardziej wolałbym przeznaczyć na kółka HC.
Różnice są i to spore w dodatku przepaść finansowa nie jest tak duża jak się wydaje. Dodam jednak że różnica jest głownie w marce i co za tym idzie w jakości a nie w oznaczeniu. Na ten przykład łożyska ABEC 7 komplet 8szt Signa kosztuje około 25 zł jako że do rolek potrzebujemy 16 sztuk łatwo policzyć że koszt wynosi 50 zł tymczasem ABEC 5 w K2 kosztuje około 59 zł ale już za 16 sztuk. Realnie nie ma co porównywać jakości, gwarantuje jednak że takie k2 działają o wiele sprawniej, są mocniejsze i o niebo trwalsze a różnice miedzy nimi wyłapie nawet zupełny laik który rolki zakłada pierwszy raz w życiu :). Do jazdy rekreacyjnej fitnessowej łożyska typu ABEC 5, ABEC 7 czy ILQ w cenie do 150 zł to są aż natto wystarczające.
trening przeprowadzam na łożyskach tanich ,natomiast starty na lepszych.pozdro i jak Mario pisał czuje się różnice !
wydaje mi się, że wyczerpująca wypowiedź kolegi powyżej powinna rozwiać Twoje wątpliwości, a co do łożysk, ja znowu wolę używać troszkę droższych żeby momentalnie mi się nie sypały i nie było ich słychać na pół miasta jak jadę wieczorem ;p jak sobie chcesz poczytać o tym to tu http://lozysko-igielkowe.com.pl mają sporo ciekawych informacji na ten temat ;p
jestem nowy, ale byłem zainteresowany tematem, sam szukałem info w tej kwestii więc przy okazji odświeżyłem wątek to chyba nic złego?
tomigiel - całkiem fajna ta stronka, sporo informacji, ja natomiast znalazłem niedawno fajny sklep internetowy http://www.ebmia.pl/ , mają super wybór takich części i korzystne ceny więc też polecam sobie zajrzeć, po sezonie niektóre rzeczy są serio tanie 😉
może ktoś będzie jeszcze szukał informacji to dorzucę swoje 3 grosze 😛 http://miedzykubkami.pl/lozyska-jakie-wybrac-co-oznacza-abec/
pisane bardziej pod kątem slalomu, ale dla rekreacyjnych rolkarzy też przydatne.
takie coś -chwyt marketingowy
http://allegro.pl/lozyska-abec-11-tempish-hi-sport-trt11-16-szt-i5006665066.html
Ostatni post: Luźne wpisy Najnowszy użytkownik: michaelnaumann7 Ostatnie posty Nieprzeczytane Posty Tagi
Ikony forów: Forum nie zawiera nieprzeczytanych postów Forum zawiera nieprzeczytane posty
Ikony wątków: Bez odpowiedzi Odwpowiedzi Aktywny Gorący Przyklejony Niezaakceptowany Rozwiązany Prywatny Zamknięte