Kółka miękkie/twarde
Cześć. Zmieniłem rolki z fitness na freeride. Bałem się, że z kółek 84mm/85a przechodząc na 90mm/88a będzie za szybko i za twardo. Okazuje się, że jest nawet za miękko. To znaczy naprawdę ładnie tłumi nierówności, ale stawia dosyć spory opór. I to w fitness nie mogę ugiąć, a to drugie wciskam palcem. Jakie koła polecacie z w miarę dobrym tłumieniem, ale mniejszym oporem.
Fitness jest owal, a freeride okrągłe. Czy to powoduje różnicę?
I czy twardość podawana dotyczy ostatniej warstwy, a nie całości koła?
W zależności od producenta skala twardości może się różnić, szczególnie jeśli będą jakieś podróbki. Jeśli spory opór, to coś jest nie tak. Te wielkości i twardości to niuanse. Technika jazdy robi większą robotą.
Wysłany przez: @emkovvJakie koła polecacie z w miarę dobrym tłumieniem, ale mniejszym oporem.
MPC
Wysłany przez: @pietaTechnika jazdy
Dziękuję za odpowiedź. Skupię się faktycznie na technice. Nie będę kombinował na siłę.
Koła to spinner shr powerslida.
W sumie to o ile lepiej trzymają się podłoża, jest super.
Koła, które są w rozsądnych cenach mają jednolity poliuretan. Koła wielowarstwowe faktycznie mają w środku dużo bardziej miękki pierścień na który przychodzi wartstwa twardego o dobrym toczeniu. Masz wtedy najlepsze z dwóch światów: dobre toczenie twardego i pracę na nierównościach miękkiego. Za cenę pieniądza.
Profil eliptyczny vs okrągły robi różnicę. Tak samo jak opony w rowerach szosowych no trochę wyglądają inaczej niż w rowerach miejskich, nie? 🙂
Nie wiem co to znaczy że się "uginają". Nic co ma twardość w okolicy 88a nie ma prawa się uginać pod palcem. Może pod paznokciem odrobinę. Spinnery nie są kołami, które kojarzą mi się z plastycznością na nierównościach i w wirażach. Jeśli Tobie uginają się pod palcem, to spoko możesz się siłować na rękę z niedźwiedziem. 🙂 Respekt. 🙂
Opór raczej będzie oznaczał problem z łożyskami, tulejkami, szyną. Czy one po dokręceniu obracają się bez oporu? Najczęściej jest problem z elementem niewidocznym, czyli tulejkami dystansowymi. Jeśli są za wąskie to dramat. No i cóż: lata temu popełniłem takie video pokazujące różnicę:
https://drive.google.com/file/d/0B8uCSvIDxf48NXNXaDBKTFRfZk0/view?usp=drive_link&resourcekey=0-oBkkCBQImx237K34DjySDA
Jeśli się dobrze kręcą i nie robią jakichś dziwnych problemów, to proponuję skupić się na technice jazdy. Uczucie płynięcia bez wysiłku bierze się właśnie stąd: z wychodzenia daleko na zewnętrzną krawędź koła i dociskaniu własnym ciężarem.
Mógłbym Ci wrzucić wiele filmów z jazdy sportowej, ale ten ziomek pokazuje jak to się robi na skorupach, więc pasuje dużo lepiej. 🙂
https://youtu.be/wozSU0PqaPM
- Dziś robimy czego innym się nie chce, a jutro czego inni nie potrafią.
@tomcat
Dziękuję bardzo za odpowiedź.💪
Faktycznie uginają się raczej miejscowo 🫣
Pracuję nad techniką w miarę moich skromnych możliwości 😐.
Obracają się trochę lepiej niż te pierwsze, ale dużo gorzej niż te z prawej. Czyli te fabrycznie zakładane mogą być niedopasowane również?
Jeśli dociążę zwłaszcza lewą nogę i czuję docisk gdzieś w okolicy drugiego kółka to wtedy dosłownie mnie wychamowuje. Jak przeniosę ciężar praktycznie na piętę czyli między 3 a 4 kółkiem to czuję jak ładnie odjeżdża.
To kwestia techniki, czy może tulejek?
Rolki to powerslide next core 90.
Naprawdę liczę na pomoc.
P.S. Całkiem się nie wstrzeliłem w naukę jazdy na rolkach. Wygląda na to, że prawdziwy boom był jakieś 15, 20 lat temu. 😅
Ale nie lubię rowerów, ani biegania. Rolki to strzał w 10.
Tylko nie mam komu dokuczać pytaniami. Solidnie oglądam wszelkie dostępne filmy na youtubie i materiały z forum
, ale każda bezpośrednia odpowiedź jest bezcenna
Pozdrawiam!
@emkovv
Skąd jesteś? 🙂
I co to za rolki?
Na pewno coś jest nie tak i warto się przyjrzeć.
Jeśli bez obciążenia się nie toczy dobrze, to z obciążeniem będzie tylko gorzej.
Są też niestety takie problemy, które ujawniają się tylko przy obciążeniu.
Jesli potrafisz to odtworzyć, to wrzuć film pokazujący problem.
Co do nauki to praktycznie wszędzie są ludzie, którzy uczą jeździć i warto z tego skorzystać. Więc wróćmy do pytań z początku posta. 🙂
- Dziś robimy czego innym się nie chce, a jutro czego inni nie potrafią.
Cześć! Tak, kształt kół ma znaczenie – owalne koła z fitnessu dają szybszą jazdę, a okrągłe z freeride bardziej tłumią nierówności i są stabilniejsze. Twardość, którą podają, zwykle dotyczy tylko zewnętrznej warstwy koła, a środek może być miększy, dlatego jest różnica w jeździe. Jeśli chcesz coś z dobrym tłumieniem, ale mniejszym oporem, spróbuj koła trochę twardsze, np. 85a-87a i w rozmiarze około 88-90 mm.
@tomcat
Z Lublina.
Rolki to:
https://powerslide.com/products/next-core-black-90?srsltid=AfmBOop4ktBszexqk4CTXd3L59XzbAAiZfJKb6atD2_qrf3hbDJRzvyV
Filmu nie nagrałem. Niestety pogoda nie dopisuje 😐. Czy jeśli byłbym wychylony za bardzo do przodu podczas jazdy to taki efekt przychamowywania byłby możliwy?
Czy jest opcja, że było za zimno poprostu? Jedno popołudnie złapałem takie, że naprawdę dogrzało i jakby lepiej zaczęły jeździć. Ale też zacząłem odchylać się do tyłu, co akurat mi się nie bardzo podoba, ale pomaga 😅
@kryspinmm
Chyba ze względu na fajne tłumienie, to kółkom odpuszczę na razie 👍
Koła są 88a / 90mm
Dziękuję za odpowiedź 👍
@emkovv
Jak przenosisz ciężar na tył i jest DUŻO lepiej to jest problem z pierwszym lub drugim kołem. Ewidentnie.
Rozkręć, sprawdź. Może coś oczywistego.
Czy któreś koło ma opory przy kreceniu palcem? Czy się wyraźnie szybciej zatrzymuje? Czy hałasuje? Czy nie ociera? Czy nie jest gdzieś z boku plastik przytopiony od tarcia? Czy jak poluzujesz śrubę to nie zaczyna się lepiej kręcić? Czy w środku w ogóle jest tuleja dystansowa?
Takie tam... 🙂
- Dziś robimy czego innym się nie chce, a jutro czego inni nie potrafią.
Ostatni post: LuBliN 🙂 Najnowszy użytkownik: vida85l5960108 Ostatnie posty Nieprzeczytane Posty Tagi
Ikony forów: Forum nie zawiera nieprzeczytanych postów Forum zawiera nieprzeczytane posty
Ikony wątków: Bez odpowiedzi Odwpowiedzi Aktywny Gorący Przyklejony Niezaakceptowany Rozwiązany Prywatny Zamknięte