Najczęstsze błędy początkujących

Najczęstsze błędy początkujących

Dla rozpoczynających zabawę z rolkami zebraliśmy kilkanaście najczęściej popełnianych błędów podczas nauki jazdy. Wiadomo, że nic nie zastąpi praktyki, jednak warto zapoznać się z nimi, aby nie powielać błędów innych początkujących.

Oto najczęściej popełniane błędy:

1. Kolana nie trzymane razem podczas jazdy.

Jeden z najczęstszych błędów, po których można rozpoznać początkującego rolkarza. Kolana podczas jazdy należy trzymać możliwie blisko siebie, po każdym odepchnięciu.

2. “Miękka kostka” czyli uciekanie stopy/rolki w kostce, do wewnątrz i na zewnątrz.

Podczas jazdy kostka powinna być usztywniona. Wszelki ruch stopy/rolki na boki jest niewłaściwy i nieefektywny.

3. Brak praktyki.

To chyba jasne. Żadna teoria nie zastąpi praktyki. Jednym słowem należy jeździć, jeździć i jeszcze raz jeździć.

4. Niewłaściwe miejsce do jazdy.

Szczególnie na początku ważne jest aby rozpoczynać swoją przygodę z rolkami na właściwej nawierzchni. Powinno to być miejsce z równą, płaską nawierzchnią, szerokie, najlepiej z małym ruchem pieszym/rowerowym. I oczywiście z dala od samochodów.

5. Odpychanie się w tył.

Częsty błąd początkujących. Pamiętajcie, że na rolkach należy jeździć odpychając się na boki .

6. Ćwiczenie głównie swojej ‘lepszej strony’.

Każdy z nas ma swoją lepszą nogę/stronę. W jeździe na rolkach, świadomie lub nie, wykorzystujemy bardziej stronę, w którą jest nam łatwiej skręcać czy robić obrót. Nie należy więc ‘iść na łatwiznę’ i koncentrować się tylko na tym, co nam przychodzi łatwiej.

7. Patrzenie w dół podczas jazdy.

Myślę, że nie wymaga komentarza. Tak jak podczas prowadzenia auta nie należy patrzeć na zegary/lewarek/pasażera tak samo podczas jazdy na rolkach nie należy patrzeć w dół, lecz przed siebie. Pozwala to, z jednej strony, utrzymać lepszą technikę jazdy, a z drugiej, pozwala reagować zawczasu na sytuacje na drodze.

8. Jazda na kiepskim sprzęcie.

Święta prawda. Ludzie, kupujący na początek kiepskie rolki mają dużo większe szanse na szybkie zniechęcenie się do rolek niż osoby świadome faktu, iż warto zainwestować w dobry sprzęt, aby w pełni cieszyć się jazdą. Poza tym dobre rolki nie rozsypią się po paru miesiącach, lecz posłużą kilka sezonów.

9. Jazda na sztywnych nogach.

Jest to kolejny duży i częsty błąd wśród początkujących. Nie wolno podczas jazdy prostować całkowicie nóg, w żadnej fazie ruchu. Lekko ugięte kolana pozwalają na efektywniejszą jazdę, umożliwiają poprawnie prowadzić rolki oraz łagodzą nierówności nawierzchni.

10. Ruchoma górna część ciała podczas jazdy.

Błąd ten polega na poruszaniu na boki/w przód/tył górnej części ciała w biodrach podczas jazdy. Generalnie zasadą powinno być, iż w ruchu są wyłącznie nogi oraz ręce (czasem głowa heh). Nie oznacza to jednak, że nie należy być lekko pochylonym w biodrach podczas jazdy. Nie należy tylko ‘bujać’ korpusem podczas jazdy.

11. Jazda bez ochraniaczy.

Osobiście uważam, że rozpoczynanie przygody z rolkami bez kompletu ochraniaczy (czyli nadgarstki, kolana, łokcie) jest zwyczajnie nieodpowiedzialne i głupie. O ile ochraniacze łokci można sobie po chwili darować o tyle jazda bez usztywnionych nadgarstków i chronionych kolan jest prośbą o samookaleczenie.
Jest jeszcze temat kasku, którego używanie przez rolkarzy jest niezwykle rzadkie. O ile upadek w przód nie jest zagrożeniem dla głowy, o tyle upadając w tył można zrobić sobie krzywdę. Złamana ręka się zrośnie ale uraz głowy to już poważna sprawa. Powiedzmy też sobie jasno: jazda w kasku to żaden wstyd.
Mało przekonujący jest dla mnie aspekt finansowy braku ochraniaczy. Jeśli dajemy za rolki te 300-500zł to 100zł za komplet ochraniaczy nie jest kosmicznym kosztem. A naprawa kolan/nadgarstków kosztuje duużo więcej.

12. Nieznajomość zasad poruszania się

Wielu nieprzyjemnych sytuacji na drodze można by uniknąć, gdyby powszechna była zasada poruszania się po prawej stronie. Jako, że miejsc do jazdy jest niewiele, zwykle te nadające się są dość oblężone przez rolkarzy. Pamiętajmy, żeby starać się jeździć po prawej, a w sytuacji możliwej kolizji z jadącym z przeciwka zjeżdżać na prawo lub chociaż sygnalizować swój tor jazdy jadącemu z przeciwka.

Powyższe błędy zostały opracowane na podstawie artykułu ze strony http://www.londonskaters.com/ oraz własnych (i nie tylko) doświadczeń.
Jeśli macie propozycje uzupełnienia tej listy to piszcie.

Bartek Wysocki

Dodaj komentarz