Przekładanie kółek

Przekładanie kółek

Patrząc, po pewnym okresie jazdy, na swoje kółka nie trudno się zorientować, iż nie wyglądają one na tak idealne, jak na początku. Zazwyczaj starte bardziej na Twojej mocniejszej nodze oraz wewnątrz niż na zewnątrz. Rotacja kółek pomiędzy poszczególnymi miejscami, a nawet rolkami pozwoli Ci zaoszczędzić trochę pieniędzy i znaczne przedłuży ich żywotność.

Ma to także znaczenie w przypadku chęci zmiany zachowania naszych rolek w zależności od tego, czym się zajmujemy jeżdżąc (jazda szybka/slalom).

Krok pierwszy
Wszystko co musisz zrobić to popatrzeć na swoje kółka i określić ich stopien zużycia, co przyda się w dalszej części artykułu.
Oto schemat, wg którego będziemy pracować nad naszą konfiguracją ostateczną.

A- kółka nowe, nie używane posiadające idealny profil
B-C kółka używane o różnym stopniu starcia, ale nadające się wciąż do użycia
D- …spokojnie możemy je wywalić… na takich klocach to juz dużo nie powojujemy 🙂

Pozostaje pytanie: jak często muszę zmieniać kółka tudzież je obracać?
Wszystko to ma znaczenie indywidualne, zależne od tego ile jeżdzimy, ile ważymy, jaki charakter jazdy preferujemy (ostre hamowania czy miękka jazde itd.), twardość kółek.

Sprowadzając to do totalnego minimum zachęcam do sprawdzania naszych kółek co parę dni i określenie ich stopnia zużycia (to, czy będziecie zmieniali wasze kółka czy nie jest sprawą indywidualną, lecz nie warto odkładać rotacji w dłuższym czasie, gdyż później może wystąpić problem z jazdą po naszej ingerencji)

Krok drugi

Dla początkujących

Podstawowa rotacja dla ustawienia “płaskiego” – Flat setup

  • [1-3 / 2-4] Standardowy schemat wymiany kółek pomiędzy rolkami wraz z ich przemieszczeniem z miejsc najbardziej podatnych na zużycie na te najmniej narażone. Sposób najprostszy polecany przez producentów.

+ Równomierne zużywanie się kółek
– Po przełożeniu powstaje efekt “kołyski” czyli braku przyczepności wewnętrznych kółek do podloża
– praktyczny brak manewrowości

Rada:
Regularne, częste wymiany nie powodują w/w efektu kołyski
Pamiętajmy o ustawianiu startej strony kółek na ZEWNĄTRZ rolek

  • [4-1-2-3] Alternatywna rotacja

Dla użytkowników średnio zaawansowanych (wszyscy powyżej już zazwyczaj wiedzą jak ujarzmić swoje rolki 🙂 )

Możesz uzyskać znacznie lepszą wydajność rolek do swoich potrzeb używając systemu rotacji HiLo oraz HiLo Rocker. Brzmi kosmicznie ale zaraz wszystko wytlumaczę.
Wykręcamy wszystkie kółka i ustawiamy je wg wielkości

Oczywiście bierzemy pod uwagę ich ogólną zdatność do dalszej jazdy – kółka, w których pozostał sam plastik nadają sie do wyrzucenia i zastepujemy je nowymi kółkami dodając je wg schematu od największego do najmniejszego

  • HiLoJest to standardowe ustawienie tego typu, polegajace na ułożeniu kółek w rolkach od najmniejszego na przedzie do największego na pięcie. Ustawienie pokazane na ilustracji odpowiada użytkownikom prawonożnym (czyli prawa noga jako wiodąca/mocniejsza), natomiast w przypadku osób lewonożnych należy odwrocić ten schemat horyzontalnie (chyba oczywiste)

+ brak efektu kołyski
+ maksymalne wykorzystanie kółek
+ poprawienie manewrowości
+ poprawienie postawy poprzez pochylenie rolki ku przodowi
– przy rolkach z butem konstrukcyjnie pochylonym może to powodować nadmierny skos względem podłoża
– niektórzy twierdzą, że gorzej jeździ się tyłem …

  • HiLo Rocker
    System układania kółek w podobny sposób jak w przypadku HiLo, tyle że bierzemy poprawkę na ostatnie kółko, które nie będzie największym. Ma to duże znaczenie przy zwrotności naszych “podopiecznych”

+ Jak w HiLo
+ maxymalna manewrowość naszych rolek przez ustawienie przedniego i tylniego kółka jako najmniejszych
– do jazdy z mniejszymi prędkościami
– początkujący może mieć problemy z opanowaniem równowagi

(na podstawie artykułu w języku angielskim, autor markus@skating.thierstein.net)
For learning purpose only. Article oryginally written by Markus http://skating.thierstein.net/

Bartek Wysocki

Dodaj komentarz