Wybór szyny do freestyle’u

Image

Wybór szyny do freestyle’u

Image Kiedyś wybór sprzętu rolkowego był znacznie łatwiejszy. Nawet rolki o kilka rozmiarów większe nie stanowiły większego problemu. Obecnie firmy produkujące rolki i części do freestyle’u prześcigają się w coraz to nowszych technologiach i rozwiązaniach. Niestety brak podstawowej wiedzy o sprzęcie często idzie w parze z nieprzemyślanymi zakupami czego bezpośrednim efektem są wyrzucone w błoto pieniądze.

Jeżdżę Freestyle Slalom od niemal czterech lat. Zaczynałem na marketówkach, które dość szybko zniszczyłem. Pierwszymi rolkami zakupionymi do ogólnie pojętego Freestyle’u były Powerslide Cell 2007 na szynie 255mm. Tak, ta długość to nie pomyłka. Wtedy był to dla mnie niemal wymarzony sprzęt. W porównaniu z marketówką – dużo krótsza szyna, sztywniejszy, trzymający kostkę but – cud, miód i orzeszki.

Dziś jeżdżę na zdecydowanie lepszym sprzęcie. Jeśli miałbym wymienić różnice, byłyby to przede wszystkim:
• sztywność i lepsze trzymanie stopy;
• długość szyny;
• sztywność szyny.

Kolejność jest nieprzypadkowa. Decydując się na jakiekolwiek zmiany w sprzęcie należy brać pod uwagę powyższe trzy czynniki w takiej właśnie kolejności. Najważniejszy jest but i to jak trzyma stopę. Wiele tu zależy od naszych indywidualnych cech: szerokości stopy, wysokości podbicia, upodobań co do sztywności cuffa itp. Najmniej istotnym czynnikiem jest sztywność szyny. Wpływa ona głównie na tricki wheelingowe, a różnice czasem ciężko jest odczuć nawet jeżdżąc na bardzo wysokim poziomie. Długość szyny jest dużo ważniejszym czynnikiem od jej sztywności. Wpływa ona na jazdę na każdym poziomie zaawansowania, a zbyt długa szyna potrafi znacznie utrudnić naukę tricków. To właśnie długości szyny jest poświęcony ten artykuł.

Co daje krótsza szyna?

Korzyści płynące z krótszej szyny to przede wszystkim zwrotność, bardzo przydatna w slalomie już od samego początku nauki, oraz niższy środek masy, również w pewnym stopniu wpływający na jakość jazdy. Krótkie szyny posiadają też wady. Są nimi głównie: mniejsza prędkość oraz mniejsza stabilność podczas jazdy i lądowań. Dlatego do freeride wykorzystuje się najczęściej szyny 243-255mm. Do slalomu prędkość jest wystarczająca, a jedynym utrudnieniem może być mniejsza stabilność, szczególnie podczas sittingów, z tego względu używa się w nim szyny 219-243mm.

Jak więc dobrać optymalną dla siebie długość szyny?

Pierwsza grupa osób myślących o zmianie długości szyny posiada rolki z linerem. Jest to zdecydowana większość, gdyż w drogich, bezlinerowych rolkach z włókien węglowych producenci zadbali, by klient dostawał szynę w miarę dopasowaną do swoich potrzeb, co ilustrują poniższe dane:
• Seba (High, Deluxe, Carbon, Igor, KSJ): 243mm rozmiary 40-47, 231 rozmiary 34-39
• Powerslide Hardcore EVO: 219mm (pre-rocked) rozmiary 36-39, 231mm (pre-rocked) rozmiar 40-41, 243mm rozmiary 42-46
• Powerslide S4 2012: 219mm rozmiary 38-39, 231mm rozmiary 40-41, 243mm rozmiary 42-46

W tańszych „skorupach”, nawet przy rozmiarze 38, dostaje się szynę 243mm. Jak więc dobrać szynę do rolki z linerem? Sugerować się długością stopy, popatrzeć na rozmiarówkę butów bezlinerowych i wybrać szynę o długości dodawanej do takich butów? A może dobrać ją optycznie do zewnętrznej wielkości buta?

Podczas wchodzenia na palce i pięty stopa rusza się w bucie w przód i tył zdecydowanie bardziej w rolce z linerem, niż w bezlinerowej, która jak jest dobrze dobrana, praktycznie w ogóle nie pozwala na taki ruch. Wynika to ze słabszego trzymania stopy, ruchu linera wewnątrz skorupy czy też rozciągania się materiału. Stopa, przesuwając się, zmienia swoje położenie względem szyny. Efekt jest taki, jakby nasza stopa była o te parę milimetrów dłuższa, dlatego nie powinno się dokładnie przekładać tego, co ustalili producenci dla rolek bezlinerowych na tradycyjne skorupiaki. Moim zdaniem należy „doliczyć” jeden rozmiar, czyli dla rolki z linerem rozmiar 41 (wkładka około 265mm) popatrzeć na długość szyny w bezlinerówce rozmiar 42 (wkładka około 270-272mm).

Image

Drugą grupą osób, które zmieniają długość szyny stanowią posiadacze rolek bezlinerowych o rozmiarach na granicy dla danej długości, np. 40-42 w rolkach Seba czy 42 w Rolkach Powerslide. W tym wypadku jest tylko jedno wyjście – eksperyment. Być może ktoś z Twoich znajomych ma krótszą szynę. Jeśli nie, to zawsze możesz zaczepić jednego z zawodników w trakcie zawodów, warsztatów lub pokazów. W inny sposób, niż próbując, nie dowiesz się, czy powinieneś zmieniać szynę na krótszą. Każdy ma inny styl jazdy, różne są też techniki robienia tricków. Bez przetestowania na własną rękę nie da się więc tego jednoznacznie rozstrzygnąć.

Długi czas jeździłem na rolkach Hardcore Evo rozmiar 42 (po zmianie kształtu shell’a na 2012 rok zmieściłem się w 41). Sam testowałem różne długości szyn i dla mnie zmiana na krótszą szynę (231mm) była korzystna i nie jestem w tym jedyny. Dwóch znanych zawodników, co do których jestem w 100% pewien, że mają szynę 231mm w rolkach rozmiar 42 to Kim Tae Bin (22 w światowym rankingu) i Tiziano Ferrari (27).

Trzecia i ostatnia grupa to osoby posiadające rolki bezlinerowe w bardzo małych rozmiarach (37-38 i mniej), w których producenci zamontowali szyny 231mm. Tutaj szczególnie zachęcam do eksperymentowania z 219mm, ale tylko z szynami prerocked, o czym poniżej.

Flat czy Pre-rocked?

Zacznę od wyjaśnienia, co to właściwie jest szyna prerocked. Ze slalomem od dawna bardzo blisko związane jest słowobanan, oznaczające ustawienie, w którym zewnętrzne koła są mniejsze od środkowych np. 76-80-80-76. Banan drastycznie zwiększa zwrotność, szyna 231 mm z bananem będzie znacznie zwrotniejsza od 219 mm z kołami ustawionymi na flat, czyli płasko. W szynie prerocked przednia i tylna oś jest podniesiona względem środkowych, co daje nam taki sam efekt, jak banan z kół przy zastosowaniu 4 kół tej samej wielkości.

Image

Jaką więc szynę wybrać?

W przypadku szyn 219mm odpowiedź może być tylko jedna – prerocked. Producenci kół FSK zazwyczaj ograniczają się do trzech rozmiarów 72, 76 i 80 mm, co znacznie utrudnia ustawienie kół w banana w płaskiej szynie 219mm (brak dobrych kółek o średnicy 68mm). Szyny 231 i 243 mm dają już wybór, zarówno z szyny flat, jak i prerocked można uzyskać ustawienie kół „banan” i płaskie „flat”. Jest jednak pewna różnica: szyny prerocked pozwalają na jazdę wheelingów na większym o 4mm kole*, ułatwia to utrzymywanie prędkości i napędzanie się podczas jazdy na jednym kole. Natomiast szyny flat pozwalają na jazdę Speed Slalomu lub jazdę po mieście na większych niż w szynach prerocked środkowych kołach (równych wielkością z zewnętrznymi)**, co daje minimalnie większą prędkość. Osobiście zachęcam do szyn prerocked w wypadku rozmiaru 231 mm. Natomiast przy szynach 243mm rozważaj prerocked jedynie jeśli nie jeździsz speed slalomu i rzadko wyjeżdżasz pośmigać na mieście lub jesteś już posiadaczem szyny 243 flat i nie szkoda Ci pieniędzy na drugą.

Speed Slalom

Jeśli mówimy o wykorzystywanym sprzęcie, Speed Slalom różni się od Freestyle’u właśnie długością szyny. Zawodnicy na najwyższym poziomie, niezależnie od rozmiaru rolki, wykorzystują szyny 243mm flat z płaskim ustawieniem kół. Dotyczy to zarówno mężczyzn, jak i kobiet (choć czasem zastanawia mnie, dlaczego mężczyźni nie robią prób z jeszcze dłuższymi szynami). Oczywiście, rozpoczynając swoją przygodę ze Speed Slalomem, nie trzeba od razu używać takich ustawień, jak najlepsi zawodnicy, tym bardziej, że jazda w ustawieniu flat, choć pozwala uzyskiwać trochę lepsze czasy, jest znacznie trudniejsza.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że artykuł co nieco Wam wyjaśnił. Być może tylko namieszałem Wam w głowie i jesteście jeszcze bardziej niezdecydowani, by podjąć działania zmierzające do optymalizacji swojego sprzętu. Jeśli tak jest – przepraszam. Na koniec jednak pamiętaj, że to nie sprzęt uczyni z Ciebie lepszego rolkarza, najważniejsza zawsze będzie regularna jazda.

Tomek „Suwi” Suwaj

*przy długości 243mm zewnętrzne koła będą miały 80mm w szynie prerocked, natomiast 76mm w szynie flat
**przy 243mm wewnętrzne koła będą miały w tym ustawieniu 76 mm w szynie prerocked, natomiast 80mm w szynie flat

Dodaj komentarz